Nie widzieliście jeszcze tego zabytku? Musicie to nadrobić. Brama Floriańska to nie tylko pamiątka architektoniczna z dawnych wieków, ale także kawałek ciekawej historii. Oto jakie kryje ciekawostki.

Brama z Barbakanem

Brama Floriańska w Krakowie
Brama Floriańska w Krakowie. Fot. Pixabay

Dawniej Brama Floriańska połączona była z Barbakanem. O bramie źródła pisane mówiły już w 1307 roku. Barbakan postawiono w latach 1498-99 za panowania króla Jana Olbrachta. Mury między bramą a Barbakanem zostały zaopatrzone w otwory strzelnicze. Do bram Barbakanu wiodły mosty zwodzone nad fosą.

Średniowieczna Brama Floriańska dziś stanowi jedną z niewielu pozostałości po dawnych murach miejskich. Jej najstarsze części pochodzą jeszcze z przełomu XIII i XIV wieku. Bram do Krakowa było osiem.

Arsenał, stajnie i ołtarz

Brama Floriańska w Krakowie
Brama Floriańska w Krakowie. Fot. Mkos, CC BY-SA 3.0

Brama Floriańska stanowiła część traktu z Kleparza. Tu zaczynała się Droga Królewska na Wawel. Brama miała różne funkcje. W XVI wieku zbudowano przy niej miejski arsenał. Potem mieściły się w bramie stajnie miejskie. Co ciekawe, choć kiedyś mieszkały tam konie, do dziś zachował się w portalu ołtarz z XIX w. Znajduje się w nim kopia obrazu Matki Boskiej Piaskowej. To nie zwykłe połączenie jak na jeden budynek.

Brama ocalona trzy razy

Brama Floriańska w Krakowie
Brama Floriańska w Krakowie. Fot. Maatex, CC BY-SA 3.0

Ciekawostką jest, że brama była aż trzy razy zagrożona wyburzeniem. Taki los podzieliła zresztą większość miejskich średniowiecznych obwarowań.

Po raz pierwszy bramę planowano zburzyć w XIX wieku, kiedy to ochronił ją prof. Feliks Radwański (wtedy z murów ostała się głównie właśnie Brama Floriańska i Barbakan). Kolejny raz chciano zrównać to miejsce z ziemią w 1882 roku, a książę Władysław Czartoryski wymyślił dla niej nową funkcję. Chciał w baszcie nad bramą stworzyć kaplicę rodową Czartoryskich i na szczęście udało mu się przeforsować ten pomysł w radzie miasta. 7 lat później kaplica była gotowa i nawet ją konsekrowano. Istnieje do dziś.

Ostatni raz planowano wyburzyć konstrukcję na początku XX stulecia na potrzeby budowy linii tramwajowej. Ostatecznie poszerzono przejazd pod nią, a sama brama się ostała.

Na szczęście dziś o planach zniszczenia tego niezwykłego budynku nie może być mowy. Jest on wpisany na listę zabytków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here