Most kolejowy w Tczewie jest bardzo ważnym punktem na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę i Gdańsk. Przejeżdża przez niego większość pociągów łączących stolicę z Trójmiastem. Przez ten odcinek realizowane są również połączenia regionalne do Malborka, Elbląga i Olsztyna. Tczew może się pochwalić najdłuższym mostem kolejowym w Polsce. Ma on długość 1030 m.
Połączyć Berlin z Królewcem
W latach 40. XIX wieku kolej w Prusach zaczęła przynosić pierwsze oczekiwane zyski. Naturalnym krokiem ku jej rozwojowi było rozszerzenie sieci kolejowej na wschód i połączenie Berlina z Królewcem. Linia miała mieć bardzo duże znaczenie nie tylko gospodarcze, ale również militarne. Ambitne plany z 1842 roku szybko jednak upadły.
Do rozmów o tym połączeniu powrócono w 1844 roku. Problemem było jednak miejsce przeprawy przez Wisłę. Właśnie wtedy w planach pojawił się Tczew. Już rok później rozpoczęto prace przygotowawcze, które obejmowały m.in. regulację Wisły. Wkrótce nadszedł kryzys i roboty przerwano. W latach 1851-1857 w Tczewie powstał pierwszy most drogowo-kolejowy, który był wtedy najdłuższy w Europie. Bardzo szybko okazało się, że to jednak za mało. Podjęto decyzję o budowie drugiego mostu, przeznaczonego wyłączne na potrzeby kolejowe.
Most kolejowy z prawdziwego zdarzenia
Prace nad budową rozpoczęły się w 1888 roku. Po trzech latach przez most przejechał pierwszy pociąg. Był to skład pasażerski relacji Malbork – Tczew. Wraz z otwarciem nowego obiektu, stary został całkowicie przekazany na potrzeby ruchu samochodowego.
Ciężar taboru stale wzrastał i w 1908 roku konieczne było wzmocnienie konstrukcji. Po powodzi z początku XX wieku konieczne było również poszerzenie koryta Wisły i dodanie nowego, podtrzymującego przęsła.
Most kolejowy w Tczewie – wysadzony i odbudowany
1 września 1939 roku Niemcy napadli na polski pociąg, aresztowali załogę i wjechali na most w Tczewie. Kolejarzom udało się jednak zaalarmować dyżurnego roku i porwany pociąg skierowano na boczne tory. Niemiecki atak nie powiódł się, w odwecie żołnierze wymordowali kolejarzy i ich rodziny z dwóch pobliskich miejscowości.
Aby utrudnić działania wojskowe i komunikację pomiędzy dwiema częściami Niemiec, most w Tczewie został wysadzony. Ten korytarz komunikacji okazał się być jednak niezwykle ważny i już w 1940 lub 1941 roku został prowizorycznie odbudowany. Naprawiony nie przetrwał jednak długo – w 1945 roku wysadzili go wycofujący się Niemcy.
Po 1945 roku most kolejowy w Tczewie przeszedł kilka tymczasowych napraw. Kapitalny remont miał miejsce podczas modernizacji linii Warszawa – Gdynia.