Które dworce w Polsce są najpiękniejsze? Warto je poznać i przy okazji podróży cieszyć się też architekturą. Przy okazji to ciekawe historycznie budowle. Oto zabytkowe urokliwe polskie dworce.
Wrocław Główny
W XIX wieku we Wrocławiu, a właściwie wtedy Breslau, istniało wiele firm przewozowych i wiele dworców. Np. Dworzec Świebodzki należał do prywatnej spółki Kolej Świdnicko-Świebodzka, obok niego powstał Dworzec Dolnośląsko-Marchijski (fragment budynku głównego dworca zachował się na pl. Orląt Lwowskich), a także dworzec Kolei Górnośląskiej (tzw. Dworzec Górnośląski to dziś budynki gdzie mieści się rozdzielnia pocztowa przy ul. Małachowskiego, tuż przy obecnym Wrocławiu Głównym).
Ostatni ze wspomnianych dworców był dość mały, dlatego zdecydowano się zbudować nowy gmach: Kolei Górnośląskiej i Wrocławsko-Poznańsko-Głogowskiej. To właśnie dzisiejszy dworzec Wrocław Główny. Budowa trwała w latach 1855-57. Ciekawy jest styl dworca, tzw. pseudohistoryczny, naśladujący architekturę minionych epok. Charakterystyczna jest zwłaszcza fasada główna przypominająca styl angielski z czasów Tudorów.
Kraków Główny
Tereny, na których chciano ulokować dworzec, leżały w XIX wieku w rękach prywatnych, konkretnie w majątku Józefa Brodowicza. Kupiono więc od niego tę działkę w 1844 r. wraz ze znajdującym się tam pałacykiem, który także wykorzystano jako infrastrukturę kolejową. W uroczystym otwarciu nowego dworca wzięli udział przedstawiciele Imperium Rosyjskiego, Królestwa Prus oraz Wolnego Miasta Krakowa. Miało to miejsce dokładnie 13 października 1847 roku, a pierwszy pociąg ruszył do Mysłowic.
Neorenesansowy budynek dworca z elementami eklektyzmu można oglądać do dziś. Przy okazji można w nim oglądać HistoryLand. Przedstawia on losy historii i przebieg ważnych bitew dzięki… klockom LEGO. Figurki służą do inscenizacji ważnych wydarzeń, takich jak np. bitwa pod Grunwaldem czy pod Oliwą.
Zobacz także: Najnowsze atrakcje turystyczne w Polsce. Objechałeś kraj kilka lat temu? Tego nie widziałeś! (Top 9)
Lublin
Dworzec w Lublinie pochodzi z 1877 r. Powstał na trasie Kolei Nadwiślańskiej łączącej Lublin z Warszawą. Co ciekawe, na to gdzie budynek ma stanąć, władze nie mogły się zdecydować podobno aż 15 lat! Gdy już można było wsiąść w pociąg w Lublinie, zanim dotarło się do Warszawy mijało 7 godzin (dla porównania obecnie taka podróż zajmuje pociągiem troszkę ponad 3 godziny). Dziś budynek jest po remoncie i ma dobudowaną nową część. Wciąż sprawna jest dawna parowozownia z obrotnicą, można też oglądać ciekawą infrastrukturę kolejową. Są tam m.in. ciekawe żurawie wodne (dziś nieużywane).
Żyrardów
Dworzec w Żyrardowie w woj. mazowieckim należy do najpiękniejszych w Polsce. Powstał w 1922 roku, więc jest nowszy niż wcześniej przedstawione budynki. Przypominający dworek obiekt to ciekawy przykład architektury dwudziestolecia międzywojennego. Widać tu nawiązania do baroku. W czasach współczesnych stacja została odnowiona.
Opole Główne
To ciekawy architektonicznie dworzec nie tylko ze względu na wygląd, ale swoje właściwości akustyczne. Ciekawostką jest, że rozmowę z jednej strony hali dworca słychać doskonale na drugim jego końcu. To podobno zasługa łukowato ułożonych peronów. Eklektyczny budynek dworca w Opolu łączący secesję, neorenesans, neogotyk i neoklasycyzm, powstał w 1899 r.
Gdańsk Główny
Zanim powstał obecny dworzec, w pobliżu stał niewielki dworzec tymczasowy Gdańsk Brama Wyżynna. Rozbudowano go w latach 1894-1900, w stylu tzw. gdańskiego renesansu. Ceglany budynek przypominający na pozór nieco hale targowe (zwłaszcza wrocławskie), zwieńczono półkolistym przeszkleniem. Charakterystyczną wieżę zbudowano w ciągu trzech kolejnych lat, a na niej umieszczono wielkie zegary o średnicy ponad 3 m. Gdański „Big Ben” to tak naprawdę wieża ciśnień. Takie wieże podobnie jak pompy wodne istniały na stacjach do zaopatrywania w wodę parowozów.
Przemyśl Główny
Dworzec w Przemyślu ukończono w 1860 roku. To wielokrotnie przebudowywany i remontowany budynek, zachowany w stylu neobarokowym. Obecny wygląd nawiązuje do tego, jak dworzec wyglądał ponad sto lat temu. Na uwagę zasługują zwłaszcza jego wnętrza i drewniany żyrandol. Przy okazji warto tam pojechać by przebyć pociągiem polsko-ukraińskie przejście graniczne.
Wrocław Nadodrze
Drugi z wrocławskich dworców w naszym zestawieniu jest interesujący architektonicznie, ale także historycznie. Nazwa Nadodrze odnosi się do dzielnicy, do której przybywali pierwsi osadnicy po wojnie. Polacy przyjeżdżali z całego kraju, a także z Kresów Wschodnich właśnie koleją na dworzec Wrocław Nadodrze, bo była to wówczas jedyna ze stacji, do której istniał dojazd. Nowi osadnicy na Ziemiach Odzyskanych zamieszkiwali opuszczone poniemieckie budynki przy ulicach w pobliżu dworca. W tym czasie Wrocław nadal płonął. Najwcześniej zamieszkałe przez Polaków i nowy powojenny samorząd z prezydentem Bolesławem Drobnerem na czele kamienice, znajdowały się w rejonie ulic nazwanych od polskich królów (Jagiellończyka, Pobożnego, Chrobrego, Brodatego), a także m.in. ul. Nowowiejskiej i Jedności Narodowej.
Sama stacja Wrocław Nadodrze powstała w 1868 roku. Nawiązywała architektonicznie do stylów historyzujących. Dziś dworzec jest jeszcze wciąż zaniedbany. Na szczęście wrocławski magistrat ma już plany związane z rewitalizacją tego pięknego dworca.