W niedzielę, 13 października odbędą się wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Część z nas wie dokładnie, że swoje nazwisko znajdzie na liście wyborców w miejscowości, w której mieszka. Zna lokale wyborcze w swojej miejscowości i zawsze tam głosuje.
Spora grupa z nas będzie jednak przebywać 13 października z dala od miejsca zameldowania/stałego zamieszkania. Dotyczy to przede wszystkim studentów, ale też wszystkich tych osób, które przebywają z innych względów poza miejscem zameldowania na terenie kraju.
Przygotuj się do dnia wyborów i zarejestruj się w spisie wyborców w miejscu gdzie będziecie przebywać 13 października. To już ostatni dzwonek!
Jak zarejestrować się w spisie wyborców? Najprościej przez internet
Chcesz zmienić miejsce głosowania tylko na najbliższe wybory – dopisz się do spisu wyborców. Złóż wniosek przez internet. Nie czekaj na ostatnią chwilę, gdyż urzędnik nie dopisze cię do rejestru wyborców automatycznie. Urząd zastrzega sobie 5 dni roboczych na rozpatrzenie wniosku. Jest to ostatni moment, żeby to zrobić!
Urzędnik najpierw musi odebrać i rozpatrzyć twój wniosek. Zrobi to w godzinach pracy urzędu. Ma on obowiązek zweryfikować, czy mieszkasz tam, gdzie deklarujesz.
Dlatego warto zrobić to parę dni wcześniej, żeby uniknąć rozczarowania, że urząd nie zdąży rozpatrzyć pozytywnie twojego wniosku. Złożenie wniosku o wpisanie do rejestru wyborców przez internet jest bardzo proste. Zobacz!
Krok 1.
Potrzebujesz Profilu Zaufanego (eGO). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Na szczęście założenie Profilu Zaufanego jest dziecinnie proste, robisz to również przez internet.
Wystarczy, że masz:
– konto w banku, który ma zgodę na potwierdzanie Profilu Zaufanego. Zobacz jaka jest lista banków, przez które założysz swój Profil Zaufany.
Na tej stronie wybierz swój bank, zaloguj się i postępuj zgodnie ze wskazówkami, żeby założyć swój profil zaufany.
– lub kwalifikowany podpis elektroniczny (to twój podpis w formie elektronicznej. Składasz go za pomocą specjalnego urządzenia, np. tokena. Jest płatny, w odróżnieniu od Profilu Zaufanego.)
Wejdź na rejestrację w Profilu zaufanym, wybierz swój bank i zaloguj się na swoim koncie w banku. Po zalogowaniu się, musisz tylko postępować zgodnie ze wskazówkami banku. Na swojego maila otrzymasz potwierdzenie założenia Profilu Zaufanego. To naprawdę bardzo proste!
Krok 2.
Jeśli masz już Profil zaufany (otrzymałaś/-eś potwierdzenie na maila), przejdź na stronę gdzie złożysz wniosek. Kliknij w link: dopisz się do spisu wyborców.
Kliknij w niebieski link.
Zaznacz opcję, która opisuje twoją sytuację. Kiedy zjedziesz na dół na tej stronie będziesz musiała/musiał podać swój adres.
Wpisz nazwę miejscowości i wybierz z listy dokładną lokalizację. Wypełnij wszystkie pola podając adres twojego miejsca pobytu w dniu 13 października 2019 r.
Krok 3.
Zaznacz opcję NIE jeśli wcześniej nie składałaś/-eś wniosku o wpisanie do rejestru. Tak czy owak wniosek dotyczy tylko bieżących wyborów. Jeśli składałaś/-eś wniosek w sprawie wyborów majowych do PE, tamten jest już nieważny. Złóż nowy.
Do wniosku dodaj załącznik, który potwierdza miejsce twojego stałego zamieszkania. Ułatwi to urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku. Takim dokumentem jest na przykład: umowa najmu mieszkania; oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, w którym mieszkasz; rachunek za prąd, na którym są twoje dane; umowa o pracę; karta mieszkańca. Sprawdź, jakiego dokumentu może wymagać urząd, do którego składasz wniosek.
Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urząd podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. Otrzymasz ją pocztą tradycyjną (jeśli wybierzesz taką opcję) lub na skrzynkę ePUAP (czyli na swojego maila).
Jeżeli w ciągu 5 dni nie otrzymasz korespondencji, skontaktuj się z urzędem.
Bez decyzji urzędu lub gdy decyzja będzie odmowna, nie znajdziesz się w rejestrze wyborców. Oznacza to, że nie zagłosujesz w gminie, do której wysyłasz wniosek.
W takiej sytuacji możesz złożyć skargę. Napisz ją samodzielnie, zaadresuj do sądu rejonowego i złóż u wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Masz na to 3 dni od otrzymania odmowy. Urząd jak najszybciej przekaże twoją skargę do sądu, który ma 3 dni na wydanie postanowienia. Nie możesz odwołać się od postanowienia sądu.
Niestety w przypadku tych wyborów nie ma już czasu na dalsze procedowanie sprawy w razie odmowy urzędu.
Jak zarejestrować się w spisie wyborców? Idź do urzędu
Jeśli wolisz iść do urzędu, żeby zarejestrować się w spisie wyborców, najpierw przygotuj wniosek o wpisanie do rejestru wyborców wraz z deklaracją. Pobierz dokument, wydrukuj i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie. Musisz mieć ze sobą dokument tożsamości oraz jego kopię – na przykład dowód osobisty lub paszport. Urzędnik może poprosić cię o pokazanie dodatkowego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz w tej gminie. Takim dokumentem jest na przykład: umowa najmu mieszkania; rachunek za prąd, na którym są twoje dane; oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym mieszkasz.
Dokumenty złóż w urzędzie gminy, w której mieszkasz. Urzędnik może wpisać cię tylko do jednego rejestru.
Urząd zastrzega sobie 5 dni roboczych na wydanie decyzji od złożenia wniosku: pozytywnej bądź odmownej. Weź zatem pod uwagę termin wyborów i czas oczekiwania na realizację wniosku – złóż wniosek odpowiednio wcześniej.
Urzędnik może odmówić wpisania cię do rejestru wyborców – jeśli uzna, że nie mieszkasz tam, gdzie deklarujesz. Dostaniesz wtedy pisemną odmowę. W takiej sytuacji możesz złożyć skargę. Napisz ją samodzielnie, zaadresuj do sądu rejonowego i złóż u wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Masz na to 3 dni od otrzymania odmowy. Urząd jak najszybciej przekaże twoją skargę do sądu, który ma 3 dni na wydanie postanowienia. Nie możesz odwołać się od postanowienia sądu.
Niestety w przypadku tych wyborów nie ma już czasu na dalsze procedowanie sprawy w razie odmowy urzędu.
Na tej urzędowej stronie znajdziesz wszelkie wskazówki.