Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce wydrążony jest pod Małym Wołowcem na Dolnym Śląsku. Biegnie tędy trasa kolejowa z Wałbrzycha do Kłodzka. Znów można nim przejechać, bo właśnie zakończył się jego remont.

Dwa tunele

Nieczynny tunel kolejowy pod Małym Wołowcem
Nieczynny tunel kolejowy pod Małym Wołowcem. Fot. Mateusz Małkowski, CC BY-SA 3.0

Tunele są tak naprawdę dwa. Pierwszy został otwarty już w 1880 roku po wojnie francusko-pruskiej, podczas której zrozumiano, że kolej pełni strategiczną rolę w tym terenie. W 1912 roku został oddany do użytku drugi równoległy tunel, najdłuższy wydrążony w Polsce w naturalnej przeszkodzie jaką jest masyw Małego Wołowca. Pierwszy z nich ma 1560 m długości, a drugi, rekordowy 1601 m. Tunel, który został wydrążony jako pierwszy, wyłączono z ruchu w latach 90. XX w. Na stałe zdjęto tam torowisko, więc można przejść się ciemnym korytarzem, co jest rozrywką dla żądnych wrażeń.

Tunel po remoncie

najdłuższy tunel kolejowy w polsce
Czynny tunel kolejowy pod Małym Wołowcem, najdłuższy w Polsce. Fot. Mateusz Małkowski, CC BY-SA 3.0

Drugi, dłuższy tunel, jest użytkowany do dziś. Niedawno trwał tam remont, na czas którego na trasie z Wałbrzycha do Jedliny-Zdroju kursowała komunikacja zastępcza, ale prace właśnie się zakończyły. Warto przejechać linią kolejową 286 między Wałbrzychem a Kłodzkiem, by podziwiać malowniczą trasę.

Tunel w Szklarach Podkarpackich

Opuszczony tunel kolejowy w Szklarach Podkarpackich
Tunel kolejowy w Szklarach Podkarpackich. Fot. Shutterstock

W Szklarach Podkarpackich znajduje się inny tunel kolejowy mierzący 602 m długości. Jest to najdłuższy tunel kolei wąskotorowej w Polsce. Kiedyś zamykany był drewnianymi wrotami. Szczególnie zimą sprawia piorunujące wrażenie, bo dostaje się tam woda. Gdy zamarza, powstają tam fantastyczne nawisy, czyli lodowe stalaktyty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here