Wiadukt w Bolesławcu to wyjątkowy przykład inżynierii kolejowej wykonany w całości z kamienia. Jest nie tylko jednym z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce, ale i w całej Europie. Ta niezwykła konstrukcja przypomina nieco swoim wyglądem starożytne akwedukty.

Kolej w Bolesławcu

wiadukt w Bolesławcu

W 1845 roku do Bolesławca doprowadzono linię kolejową. Jednocześnie prowadzono pracę nad jej przedłużeniem w kierunku Węglińca. Podstawowym zadaniem było więc stworzenie miejsca przeprawy poprzez rzekę Bóbr. Spośród kilku projektów wybrano ten przedstawiony przez pruskiego architekta Fryderyka Engelhartda Gansela. Wiadukt w Bolesławcu nie jest jego jedynym dziełem, które można zobaczyć w mieście. Z jego projektu zbudowano również szkołę i wieżę kościoła Matki Boskiej Nieustającej Pomocy. Most był jednak niewątpliwie dziełem życia Gansela.

Przy realizacji tego wyjątkowego projektu pracowało niestrudzenie około 600 robotników. Pierwszy etap prac zakładał usypanie dwóch potężnych wałów mierzących około 20 metrów. Następnie rozpoczęło się wznoszenie wiaduktu. Jako materiał wybrano piaskowiec, który był powszechnie dostępny w tej okolicy – wydobywano go w pobliskiej miejscowości Dobra. Co ciekawe przy budowie pomyślano również o militarnej funkcji obiektu. W trzech filarach zaprojektowano warownie. Po dwóch latach intensywnych prac nastąpiło uroczyste otwarcie. Odbyło się 27 lipca 1846 roku przy udziale ważnego gościa – cesarza Fryderyka Wilhelma IV.

Niczym starożytny akwedukt

wiadukt w Bolesławcu

Ważną datą w historii tego obiektu jest rok 1945. Wtedy to wycofujący się Niemcy wysadzili centralne przęsło mostu. Na szczęście już w 1947 roku udało się odbudować wiadukt w Bolesławcu i mógł on dalej z powodzeniem służyć do kolejowej przeprawy przez Bóbr. Po ostatniej modernizacji, która miała miejsce w 2009 roku pociągi mogą tędy przejeżdżać z prędkością 160 km/h.

Wiadukt w Bolesławcu z wyglądu przypomina nieco akwedukt. Czasem, w zależności od źródła,  nazywany jest również mostem. Chociaż autor tego projektu nadał mu cechy łudząco podobne do starożytnych konstrukcji (łukowate, kamienne przęsła), nie możemy tego obiektu nazywać akweduktem.

Wiadukt w Bolesławcu w liczbach

wiadukt w Bolesławcu
wiadukt w Bolesławcu (3), fot. Shutterstock
  • Długość: 490 metrów
  • Szerokość: 8 metrów
  • Wysokość: 26 metrów
  • Ilość przęseł: 35
  • Czas trwania budowy: 2 lata
  • Ukończenie budowy: 1846 rok