Kilka polskich muzeów znajduje się na statkach i okrętach. To świetne atrakcje dwa w jednym, bo nie dość że możecie zwiedzać ciekawą jednostkę pływającą, to w dodatku eksponowaną na niej wystawę. Oto polskie muzea na statkach i okrętach.
ORP Władysławowo
ORP Władysławowo to kuter rakietowy pełniący służbę w radzieckim projekcie, ale służył w Polsce od 1975 roku. Został zbudowany w Rybińsku (byłe ZSRR), a potem stacjonował w porcie macierzystym w Gdyni, gdzie łącznie znajdowało się 13 takich okrętów. W 2010 r. przeholowano go do Kołobrzegu i dziś jest on eksponowany w skansenie morskim. Bilet normalny na zwiedzanie Kołobrzeskiego Skansenu Morskiego kosztuje 20 zł, a ulgowy 15. Można także kupić bilety na zwiedzanie kilku oddziałów Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, co opłaca się bardziej. W sezonie letnim dniem darmowego wstępu na wystawy stałe jest poniedziałek, a od września do końca kwietnia środa.
Czytaj także: Kołobrzeg – atrakcje twierdzy u brzegu morza
Dar Pomorza
Przepiękny żaglowiec Dar Pomorza wyszkolił 14 384 studentów Szkoły Morskiej, a rocznie odwiedza go ponad 150 tys. turystów, co czyni go nieocenionym źródłem wiedzy o żegludze morskiej. Fregatę możemy podziwiać w Gdyni obok ORP Błyskawicy. W latach 1934-1935 jako pierwszy statek pod polską banderą opłynął świat dookoła pod dowództwem kpt.ż.w. Konstantego Maciejewicza-Matyjewicza. Dziś to statek-muzeum, który można zwiedzać w cenach: 12 zł (normalny) i 8 zł (ulgowy).
ORP Błyskawica
ORP Błyskawica to okręt typu Grom i pełni funkcję okrętu-muzeum od 1976 r. Przejął tę rolę od ORP Burza, niszczyciela typu Wicher. To naprawdę niezwykła jednostka. ORP Błyskawica jest najstarszym na świecie zachowanym niszczycielem. Brał udział w kampanii norweskiej, ewakuacji Dunkierki i bitwie o Atlantyk. Po wielu przygodach na morzu wrócił pod polską banderę 1 lipca 1947 roku. To pływające muzeum znajdziemy w Porcie Gdynia. Jest czynne od wtorku do niedzieli a bilety kosztują 14 zł (normalny) i 7 zł (ulgowy). Obok zacumowany jest Dar Pomorza.
Czytaj więcej: ORP Błyskawica – dawniej niszczyciel, dziś muzeum
SS Sołdek
Sołdek to pierwszy statek pełnomorski w całości wybudowany w Polsce po II wojnie światowej, a dziś ozdoba Gdańska i ciekawy pływający eksponat muzealny tego miasta. Przewoził ładunki i w ciągu 31 lat odbył 1479 rejsów łącznie dostarczając do kilkudziesięciu różnych portów ponad 3,5 mln ton różnych towarów. Można zwiedzać go od środka w cenie 10 zł (bilet normalny) i 6 zł (bilet ulgowy). Są także karnety, np.: spichlerze, statek muzeum Sołdek, Żuraw, Ośrodek Kultury i prom można zobaczyć za 32 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy).
Czytaj także: Sołdek
MV Kuna
MV Kuna to niezwykła jednostka, bo to najstarszy rzeczny lodołamacz na świecie! Kiedyś pływał po Odrze, a dziś jest muzeum. Powstał w Gdańsku (a właściwie w Danzig) i został zwodowany w 1884 r. Kuna kilkukrotnie zmieniała banderę: do 1920 r. pływała dla Królestwa Prus jako lodołamacz parowy. Po utworzeniu Wolnego Miasta Gdańska, Kuna otrzymała banderę Rady Portu i Dróg Wodnych. W czasie II wojny światowej statek pływał pod banderą III Rzeszy i brał udział w ewakuacji ludności z Gdańska. Po wojnie pływał pod brytyjską banderą jako lodołamacz i holownik. Ostatnia zmiana nastąpiła w 1947 roku, kiedy statek wrócił do Gdańska i po remoncie nadano mu ponownie polską banderę. Dziś Kuna pływa jako statek muzealno-szkoleniowy w Gorzowie Wielkopolskim. W celu zapisania się na rejs najlepiej napisać na adres: portgorzow@gmail.com.
ORP Fala
Okręt patrolowy ORP Fala zbudowano w stoczni w Gdyni, a obecnie znajduje się on w Kołobrzegu. Został wyciągnięty z wody i jest eksponowany w skansenie morskim. Jego armatorem jest Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Dawniej okręt służył Straży Granicznej, a służbę zakończył w 1996 roku. Bilet normalny kosztuje 20 zł, a ulgowy 15. Można także kupić bilety na zwiedzanie kilku oddziałów Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, co opłaca się bardziej. Kołobrzeski Skansen Morski jest jednym z oddziałów. W sezonie letnim dniem darmowego wstępu na wystawy stałe jest poniedziałek, a od września do końca kwietnia środa.
ORP Odważny
Pora na pierwszy bonus. Nie jest to do końca okręt, który można zwiedzać od środka, a jedynie z zewnątrz, więc traktujemy go jako gratis do naszego zestawienia. Znajduje się jednak na ekspozycji plenerowej Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej w woj. świętokrzyskim. Był to kuter torpedowy marynarki wojennej PRL służący od 1973 do 1986 roku.
ORP Burza
Kolejny w naszym zestawieniu jest okręt ORP Burza, którego historię warto znać, ale traktujemy ten slajd jako bonus, gdyż ta jednostka już nie istnieje. Był to polski niszczyciel typu Wicher, kontrtorpedowiec zbudowany w stoczni Chantiers Navals Français we Francji. Od 1932 do 1960 r. Burza pływała po morzach. 30 sierpnia 1939 wraz z niszczycielami Błyskawica i Grom, dostała rozkaz wycofania się z Morza Bałtyckiego i potem pływała pod banderą brytyjską. Prowadziła m.in. patrole bojowe. W 1951 r. okręt został przyholowany do Polski. Spędził jeszcze kilka lat na służbie, po czym w 1960 r. stał się muzeum. W 1976 roku rolę okrętu-muzeum przejęła Błyskawica, a Burza rok później została niestety zezłomowana.