Strona głównaTop 10Nieukończone budowle w Polsce – Top 6 pechowych inwestycji

Nieukończone budowle w Polsce – Top 6 pechowych inwestycji

Niektóre inwestycje w Polsce nigdy nie zostają ukończone. Czasami plany zostają pokrzyżowane przez brak pieniędzy lub sytuację polityczną. Zobacz, jakie moglibyśmy mieć imponujące fabryki, czy nawet zamki. Oto nieukończone budowle w Polsce – Top 6 pechowych inwestycji.

Elektrownia atomowa Żarnowiec

Opuszczona elektrownia jądrowa w Żarnowcu
Opuszczona elektrownia jądrowa w Żarnowcu. Fot. Shutterstock

To miała być jedna z największych inwestycji w kraju, duma polskiej myśli energetycznej i milowy krok naprzód w pozyskiwaniu energii dla polskich domów. Elektrownia jądrowa Żarnowiec jest dziś jednak ruiną, jednym z najciekawszych opuszczonych miejsc w woj. pomorskim. 

Wielu z Was zapewne pamięta katastrofę w Czarnobylu, największą w historii energetyki jądrowej. 26 kwietnia 1986 r. doszło tam do wybuchu wodoru w reaktorze i rozprzestrzenienia się chmury radioaktywnej po całej Europie. Przeciwko elektrowni jądrowej w Żarnowcu okoliczni mieszkańcy protestowali już wcześniej. Katastrofa w Czarnobylu gwałtownie nasiliła te protesty. Rolnicy blokowali budowę nawet traktorami i kombajnami. Wstrzymano inwestycję 2 grudnia 1989 r., a w maju 1990 r. ponad 86 proc. mieszkańców opowiedziało się w referendum przeciw budowie elektrowni.

Czytaj więcej: Opuszczona elektrownia jądrowa Żarnowiec 

Zakład wielkopiecowy w Bobrzy

Ruiny zakładu wielkopiecowego w Bobrzy
Ruiny zakładu wielkopiecowego w Bobrzy. Fot. Shutterstock

Ruiny zakładu wielkopiecowego w Bobrzy w woj. świętokrzyskim są przystosowane do zwiedzania. Pamiętają czasy Stanisława Staszica. Zakład powstawał blisko największego ówczesnego pieca w Polsce z 1598 r. Projekt był gotowy w 1827 r.

Zakład miał się składać z pięciu pieców o wysokości 18 m i wielkiej hali odlewni. Zasilać miała go woda spiętrzana przez wybudowaną w pobliżu tamę. Napędzała wielkie koło, dzięki któremu mogły działać wielkie miechy. Ciekawostką jest, że opuszczone fabryki w Bobrzy zaprojektowane były do obrobienia ponad 5 tys. ton surówki rocznie, a tyle wyrabiały wszystkie pozostałe huty łącznie. Zakład jednak nigdy nie działał: budowa nie została ukończona między innymi przez wybuch powstania listopadowego. Po powstaniu zaczęły tu działać warsztaty kowalskie i dziewiarskie, ale nie było to pierwotne założenie obiektu.

Zamek w Łapalicach

Zamek w Łapalicach
Nieukończone budowle w Polsce – zamek w Łapalicach. Fot. Maciej Rawluk, Shutterstock

Nie, nie są to ruiny średniowiecznej twierdzy. To współczesna konstrukcja, a przy tym imponujących rozmiarów, co czyni ją niezwykle tajemniczą. Projekt to niezrealizowane marzenie prywatnego inwestora, wielkiego marzyciela. Nie jest opuszczoną ruiną, a po prostu placem budowy, który być może pozostanie nim już na zawsze. Nadzór budowlany wstrzymał inwestycję.

To chyba jedyny zamek w Polsce, który nigdy nie był zamkiem.

Kanał Mazurski

guja kanał mazurski śluza węgorzewo
Guja, Kanał Mazurski. Fot. Shutterstock

Mazury kryją ciekawą atrakcję. Niedokończony Kanał Mazurski miał łączyć Wielkie Jeziora Mazurskie z Bałtykiem. Jest to jeden z ciekawszych zabytków techniki na terenie Polski i obwodu kaliningradzkiego. Nie można nim żeglować i nigdy nie było to możliwe.

Prace zostały wstrzymane przez wybuch I wojny światowej. Nie wznowiono ich, a w 1944 r. Niemcy dodatkowo wysadzili mosty na kanale, by powstrzymać wojska radzieckie przed atakiem. Po II wojnie nie zakończono budowy kanału, choć był gotowy w ok. 90 proc.

Czytaj więcej: Kanał Mazurski – nieukończony projekt

Międzyrzecki Rejon Umocniony

Międzyrzecki Rejon Umocniony
Nieukończone budowle w Polsce – Międzyrzecki Rejon Umocniony. Fot. Shutterstock

Budowę Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego rozpoczęto w 1934 roku. Największe nagromadzenie ciężkich fortyfikacji zaplanowano na centralnym odcinku, do tego fragmentu zalicza się Pętla Boryszyńska. Zamierzano tu zbudować aż 107 ciężkich schronów bojowych. Obiekty w centralnej części fortyfikacji miały być połączone podziemną trasą tzn. Główną Drogą Ruchu. Gdyby wszystkie założenia tego etapu zostały zrealizowane, byłaby to najnowocześniejsza i najpotężniejsza linia umocniona świata.

W maju 1938 roku, po osobistej wizycie Hitlera, prace zostały wstrzymane. W 1943 roku podziemia służyły za fabrykę, w której montowano silniki lotnicze. Rok później rozpoczęto przygotowania umocnień do obrony, jednak w związku z wcześniejszym wstrzymaniem budowy, na wiele rzeczy zabrakło już czasu.

W związku z licznymi niedopatrzeniami i niedokończonym projektem, walki na tych terenach trwały zaledwie trzy dni. Ten krótki czas pozwolił jednak na opóźnienie wojsk radzieckich i przyczyniły się do utrzymania linii Odry przez Niemców.

Czytaj więcej: Pętla Boryszyńska. Tunele i bunkry, w których królują nietoperze

Szkieletor w Krakowie

Szkieletor w Krakowie. Fot. Mateusz Giełczyński, CC BY-SA 3.0

Najsłynniejszym z tak zwanych polskich szkieletorów jest ten w Krakowie. Budowa wieżowca rozpoczęła się w 1975 r., ale nigdy nie została ukończona. Dziś budynek straszy w centrum Krakowa i do niedawna zasłaniały go jedynie reklamy, ale rozpoczęła się budowa kompleksu budynków w tym miejscu. Plotek o rzekomym ukończeniu inwestycji było wiele, ale żaden z projektów krążących w internecie nie został zrealizowany. Dopiero teraz toczą się prace. 

Weronika Skupin
Weronika Skupin
Redaktor serwisu PolskaZachwyca.pl, która z pasją odkrywa i opisuje kolejne piękne miejsca w Polsce. Częściej wybiera plecak, hostel i eskapady w nieznane miejsca, niż walizkę, hotel i zorganizowane wycieczki. Wieloletnia dziennikarka prasowa i saunamistrzyni. Odpręża się grając w planszówki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NAJPOPULARNIEJSZE